De denkerVan de R&Hcie – Regelvraag 4

Dat je de bal tijdens een slag niet meer dan één keer mag raken, is (hoop ik) genoegzaam bekend. Maar wat nu als je met de bal op de green niet een korte slag doet, maar hem letterlijk in de hole duwt?

Antwoord

Dit is een overtreding van regel 14-1 (in dit geval duwen van de bal) en dit wordt bestraft met twee strafslagen in Strokeplay en verlies van de hole in Matchplay
Van de R&Hcie – Regelvraag 5

Tijdens een wedstrijd zijn er twee flights op de negende. De eerste flight loopt op de fairway en de tweede flight heeft kennelijk haast en slaat af met als gevolg dat de bal letterlijk tussen de voeten van de eerste flight komt. Eén van de spelers in de eerste flight wordt zo boos dat hij de bal terugslaat naar de tweede flight.

Wat is de ruling?

Antwoord

Deze handeling staat exact beschreven in Regel 1-4/4 van de Decisions. Er is hier geen sprake van een oefenslag of het slaan van een verkeerde bal, maar in redelijkheid wordt de speler, die terug slaat, gestraft met twee slagen bij een strokeplay wedstrijd en verlies van de hole bij matchplay.
Daarnaast lijkt het me redelijk dat de wedstrijdleiding de boosdoener uit de tweede flight een waarschuwing geeft zodat bij een volgende, vergelijkbare overtreding een DSQ zal volgen. Dit staat beschreven in Regel 33-7/8 van de Decisions.

En hoe nu verder….?

De gevolgen voor Mr. Haast en Mr. Terugtikken zijn duidelijk, maar hoe gaat het spel nu verder??
1. Indien de eerste flight wacht, dan mag de (te vroeg) afgeslagen hebbende speler de bal plaatsen zo dicht mogelijk bij de plek, waar de bal oorspronkelijk gelegen zal hebben.
2. Loopt de eerste flight door, dat is het meest waarschijnlijk, dan zal de speler de bal moeten droppen zo dicht mogelijk bij de plek, waarvan hij vermoedt dat de bal gelegen heeft.