Ik liep laatst een rondje met mijn zwager en op hole drie shankte hij de bal flink naar rechts, net over de struiken. Sla maar een provisional zei ik, die vinden we waarschijnlijk niet meer.
Wat nou, die vind ik wel hoor.
Ok denk je dan, laat maar, we moeten nog zes holes. Afijn wij zoeken maar natuurlijk niets te vinden. Na een tijdje zegt mijn zwager dat de bal dan wel in het water moet liggen en dat hij gaat droppen.
Sorry hoor, dat kan echt niet. Je kan niet eerst vijf minuten gaan zoeken en dan een waterbal claimen, dan heb je echt geen 95% zekerheid dat je bal in het water ligt. Je moet terug naar de afslagplaats en een nieuwe bal slaan.
Wat, je bekijkt het maar, ik sla hier een bal en neem één strafslag.
Afijn, om de vrede te bewaren denk je weer, laat maar. Ik loop naar mijn eigen bal maar opeens hoor ik hem een nieuwe bal slaan.
Wat doe je nu?
Ik heb mijn eerste bal toch nog gevonden, ik zei het je toch.
Ja, dat is dan heel jammer voor je, maar je hebt al een andere bal geslagen en dat is nu jouw bal in spel. Je hebt nu dus met de verkeerde bal geslagen en daarvoor krijg je een strafslag. En omdat je jouw eerste bal gevonden hebt, heb je dus ten onrechte een waterbal genomen en daarvoor krijg je ook nog twee strafslagen. Je staat nu dus op zes!

Woedend was hij en van een leuk rondje golf was geen sprake meer.

De vraag is nu natuurlijk of ik wel volgens de regels gehandeld heb. Twijfel je een beetje aan je eigen regelkennis dan heb je volgende week dinsdag de kans op die wat bij te spijkeren. Om 19.30 uur gaan we onder leiding van de regelcommissie de baan in om ter plekke een aantal lastige situaties door te spreken.
Komt allen,

Guus