Vandaag op 1 december, ja je leest het goed 1 december, alweer de laatste keer in 2019 dat wij met de jeugd de baan ingingen voor een baanmoment, ook wel wedstrijd genoemd, om in de praktijk te brengen wat de jeugd leert tijdens de lessen van Timo en trainingen van de jeugdcoaches.

Vanwege Sinterklaas perikelen was de wedstrijd verzet van 2 uur in de middag naar de klok van 10:40. Toen wij om 9:45 aankwamen was alles prachtig wit van de vorst. Het was een prachtig winter tafereel, maar was dit wel een goed moment om nu nog een keer de baan in te gaan?

Langzaam druppelden de spelers binnen, gekleed in dikke jassen, met wanten aan en mutsen op, gingen ze inslaan. Gelukkig ging de zon steeds uitbundiger schijnen. Eenmaal richting de t-box van hole 1 was het koud, zonnig maar wel prima te doen. Gedurende de ronde werd het steeds warmer en konden de mutsen af en de wanten uit. Dat was ook nodig van er werd een verhitte strijd gevoerd om de prachtige en lekkere Sinterklaasprijzen.

Parren, birdies en zelfs twee eagles werden uit de mouw geschud alsof het niks was. Opmerkelijk want in deze tijd van het jaar met de omstandigheden van en in de baan, is het juist steeds moeilijker om tot goede scores te komen. Maar het weer, de tijd van het jaar en de omstandigheden van de baan, het maakt onze toppers helemaal niets uit. Ze gaan zelfs met de maand beter spelen, oftewel wij zien duidelijk dat er progressie geboekt wordt.

Nadat alle flights binnen waren kon het tellen en controleren van de kaarten beginnen. En werd al snel duidelijk dat er wederom ongelooflijk goed scores waren neergezet. Waar bij de Spierdijk Cup een score van 41 slagen, wij spelen strokeplay bruto, nog voldoende was voor de 3e plek, was een score van 38 slagen, voor Hamza de nummer 2 van de Spierdijk Cup en 37 slagen voor Lucas Tolk, allebei gewoon top, niet eens voldoende voor een plaats bij de top 3. Zij werden respectievelijk nummer 5 en 4. Zelfs nummer 10 had gewoon nog een knappe score van 43 slagen bruto!

Uiteindelijk waren er 2 spelers met 36 slagen. Thimon en Thomas. Doordat Thomas de laatste 6 holes minder slagen had, werd Thimon nummer 3 en Thomas, de winnaar van de Spierdijk Cup, nummer 2. Thimon sloeg op hole 3 een eagle, geweldige prestatie en daarbij is Thimon gedurende het jaar van de 50 naar de 100 metertegel gegaan vanwege de progressie. En nu gewoon rond level par lopen vanaf de 100 metertegel! En dan Thomas; die speelde al voor de 6e keer dit jaar een rondje van 36 slagen vanaf 100 meter tegel. Nog wat stickers bij Timo behalen en dan volgend jaar vanaf de 150 metertegel!

Maar dan hebben wij het nog niet eens gehad over de absolute nummer 1 van vandaag. Zijn naam: Jayson Gerkema, 6 jaren jong en pas 1 jaar lid van het jeugdgolf.  Vanaf de 25 metertegel ging hij in 31 slagen in de rondte. Op zijn kaart stonden dan ook: 1 bogey, 1 par, 6 birdies en 1 eagle!! En dat terwijl hij, volgens Mirjam die als begeleider bij deze flight was ingedeeld, hij 9 holes lang alleen maar verhalen heeft verteld. Hij was wel keurig stil als Luna, zijn flightgenote, of hijzelf moest slaan. Jayson van harte gefeliciteerd met je overwinning en prachtige score. Ga zo door!

Zondag 15 december is de afsluiting van het seizoen met een gezellige spelletjesmiddag en lekkere hapjes en dan zit het seizoen alweer op.

Rest mij nog om alle jeugdspelers een compliment te geven met de progressie die ze dit jaar weer hebben geboekt.

Alvast een prachtige Kerst en jaarwisseling gewenst en tot volgend jaar.