Zondag 10 november was het dan eindelijk zover. Voor alweer de 7e keer in de historie van het jeugdgolf, werd de Jeugd Spierdijk Cup verspeeld.
Eigenlijk zou deze wedstrijd zondag 29 september worden gespeeld, echter die zondag was het weer heel slecht, en had de wedstrijdleiding besloten om de wedstrijd af te lasten. Waar hebben wij dit meer gehoord? Lijkt dit jaar wel vaak voor te komen.

Maar goed, na een week met veel regen, en een zaterdag waarbij zelfs weer een wedstrijd vanwege de weersomstandigheden was afgelast, scheen het zonnetje uitbundig, was de lucht blauw, dus niet weer hield onze jeugdige toppers tegen om met elkaar de strijd aan te gaan.

Ruim voor half 2 meldden de eerste spelers zich al en ging de een inslaan op de driving range, de ander naar de putting green en anderen hadden bedacht dat ze helemaal geen voorbereiding met golfclub e/o bal nodig hadden om te vlammen (meer mentale voorbereiding).

Uiteindelijk waren wij met 12 kinderen, helaas moesten 2 toppers afzeggen, die de strijd om de mooie bekers, de eer en voor de winnaar je naam om het wandbord in de gang, met elkaar aangingen. De spelvorm is strokeplay bruto, waarbij afhankelijk van het niveau de jeugd van de 25, 50 of 100 meter tegel speelt.

Klokslag 2 uur ging de eerste topflight, onder de bezielende begeleiding van Mirjam en Sylvester, van start met toppers vanaf de 25 meter tegel.
De tweede flight was een gemengd van 25 en 50 meter, Hamza tegel met Sander als begeleider. De laatste 2 flights waren de mannen van de 100 meter tegel, met als begeleiders van flight 3 Johan en van flight 4 George, tot grote vreugde van Ruben. Heb je toch nog vrienden George!

Ondanks het mooie weer was de baan wel nat door de regen. Dit maakte het er niet makkelijker op, zeker omdat het gras bij de tegels op de fairway redelijk hoog was, en dus zeker vanaf de 100 meter tegel geen makkie.
Goede scores leken dan ook niet te verwachten, echter de strijd om de Spierdijk Cup brengt schijnbaar het beste in de jeugd naar boven, maar daarover later.

Het was een genot om te zien met hoeveel plezier, passie en gedrevenheid onze toppers door de baan gingen, daarbij vielen de parren en birdies als rijpe appelen.
En gezegd moet worden dat de flights allemaal binnen 2 uur binnen waren. Alleen de 3e flight was schijnbaar niet zo snel en dat terwijl ik zelf echt niet meespeelde…
Zelfs de spelers die niet in de top van de uitslag stonden, hadden allemaal minimaal 1 par. Dat betekende dus dat een topscore nodig was om in de prijzen te vallen.

Nadat wij allemaal binnen waren snel de slagen op de kaarten tellen en nog een keer laten controleren, zodat wij z.s.m. de prijsuitreiking konden doen. Want de spanning was natuurlijk groot. Wie zouden de bekers winnen. Wie zou de 7e Jeugd Spierdijk Cup winnen.
Zoals gezegd waren de scores erg goed. Kyan en Thimon werden gedeeld 4e met bruto 42 slagen. Dus dat zegt genoeg!
Op nummer 3 met 41 slagen is geworden Yardan Liefting.
Wie zouden nummer 1 en 2 zijn? Wie zou de 7e winnaar zijn. Wat bleek; de nummers 1, en dus ook 2, hadden beiden 36 slagen, rondje level par, en dus ging ik nog even in overleg met de heer J. v.d. Werf, om er zeker van te zijn dat wij de juiste uitslag hadden.
Uiteindelijk bleek dat Hamza nummer 2 was omdat hij de laatste 6 holes net 2 slagen meer had dan de winnaar en dus nummer 1 Thomas Groot. Jawel inderdaad, de winnaar is wederom, voor de 4e keer in 7 jaar, de winnaar geworden. Dit mede door een Eagle op de 7 hole met een prachtig chip-in. Maar natuurlijk ook alle lof voor Hamza die van de 25 meter tegel van Timo naar de 50 meter tegel mocht, na een ronde onder level par, dus minder dan 36 slagen, en nadat hij alle andere stickers ook had verdiend. En dan spelende van 50 meter even een rondje 36 lopen. Geweldig!

Ook had de wedstrijdleiding voor alle kinderen die net geen beker hadden gewonnen, een prachtige medaille geregeld met daarop Jeugd Spierdijk Cup 2019 als aandenken. Daar waren ze maar wat blij mee en zo voelde ze zich allemaal een beetje winnaar, wat ze ook zijn natuurlijk als je zo je best hebt gedaan.

Hierna gingen de meesten jeugdspelers nog wat drinken en werden al snel de Sint Maarten liedjes ingezet, ja het leven gaat gewoon door ook na een prestigieuze golfwedstrijd.

Tot slot felicitaties aan de prijswinnaars. Maar wij zijn trots op jullie allemaal!!