Terwijl ik bezig was het Protocol voor Clubwedstrijden in Coronatijd en de Nieuwsbrief te schrijven, verscheen er een bericht van één van onze leden op de website van de club. Het betrof het, terecht, aanspreken van een medelid op een overtreding van het protocol. De golfbaan hanteert dit om iedereen de mogelijkheid te bieden veilig te genieten van het prachtige spelletje dat golf heet. Helaas kwam de boodschap voor de ontvanger niet prettig over en werd er op een vervelende manier terug gereageerd richting de boodschapper.

Ik heb als voorzitter van de club besloten het stukje van de website te laten halen, omdat ik niet wilde dat het verhaal een eigen leven ging leiden. Ik wilde eerst een gesprek met beide partijen. Dat is vanavond gebeurd en we hebben een goed gesprek gehad, waarbij excuses zijn aangeboden en geaccepteerd.

Wat heb ik geleerd van dit voorval?

  • De coronacrisis heeft een grotere impact op mensen dan ik me realiseerde.
  • Aanspreken is lastig, maar wel nodig.
  • Ga als aanspreker uit van onbewust gedrag van de ontvanger. Men weet niet altijd alles of men is er even niet bij met het hoofd.
  • Ga als ontvanger van de boodschap uit van de beste bedoelingen van de aanspreker. Het is voor een ieders bestwil.
  • Protocollen dienen een doel, maar vangen nooit alles af. Help elkaar door deze coronatijd.

Namens het bestuur, Frank Braas